Sefer Shmuel w/ Rav Blau Chapter 27: David in Tziklag

  • 1) David has good reason to assume that Shaul’s warmth towards him will not last.  Similar previous assertions of Shaul (19:6, 24:18) did not endure.  According to Abravanel, what factor might cause Shaul to go after David specifically at this point in time?

אברבנאל שמואל א פרק כז   כל עוד שהיה רואה שאול את דוד מצליח במעשיו ושהשם עמו היה חפץ יותר להרגו כי היה אז מתאמת אצלו שימלוך אחריו וכראות דוד עתה ששאול נבהל מאשר היה השם אתו ושנמסר שתי פעמים בידו….אמר דוד בלבו בלי ספק עתה יקנא בי יותר ממה שהיה מקנא עד עתה

  • 2) In perek 21, David needed to feign insanity in order to emerge unharmed from the royal court of Achish.  How come he is welcomed by Achish in this chapter?

רד”ק שמואל א פרק כז פסוק ב   אל אכיש בן מעוך מלך גת – יש לשאול היאך הלך אליו והוא היה כבר בסכנה עמו עד שהתפלל ונמלט משם ויש לפרש כי בפעם ההיא היה דוד לבדו והתנכר שם וכשראה שהכירוהו פחד אבל עתה בא בשש מאות איש וקודם שנכנס לגת שלח לאכיש כי התבאש בשאול ובעמו ואם ירצה ישב עמו הוא ואנשיו ויעזרוהו להלח’ בישראל והודיע עצמו כי הוא דוד ואכיש קבלו בשלום וישב עמו:

מלבי”ם שמואל א פרק כז פסוק ב  ויקם דוד ויעבר. הגם שכאשר ברח תחלה אל אכיש היה בסכנה (כנ”ל כא), אז בא יחידי וחשדו שבא כמרגל, וגם לא היה מקוה תועלת מאיש אחד, לא כן עתה שבא עם שש מאות איש שלא נחשדו למרגלים והיה מקוה שיהיו מאנשי חילו ליום קרב ומלחמה, וז”ש ויעבר הוא ושש מאות איש:

  • 3) Pasuk 9: David kills all the men and women in battle.   Does our tradition include any moral unease with his doing so?  See Radak on why David can not build the mikdash.

רד”ק דברי הימים א פרק כב פסוק ח   ובאמרו דמים לרוב שפכת ארצה כי דם נקיים היה בדמים אשר שפך כמו דם אוריה וזה לפני, גם בדמי הכהנים היה הוא הסבה כמו שאמר הסיבותי בכל נפש בית אביך, גם בדמי הגוים אשר שפך אותם שלא היו בני מלחמתו אפשר שהיו בהם אנשים טובים וחסידים אעפ”י כן לא נענש עליהם כי כוונתו לכלות הרשעים שלא יפרצו בישראל ולהציל עצמו כשהיה בארץ פלשתים לא יחיה איש ואשה, אבל כיון שנזדמן לו שפיכות דמים לרוב מנעו מלבנות בית המקדש שהוא לשלום ולכפרת עון ולעטרת תפלה, כמו שמנעו להניף ברזל במזבח ובבית המקדש לפי שהברזל עושים ממנו כלי הריגה לא יעשו ממנו כלי שלום ברוב:

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s