Sefer Shmuel w/ Rav Blau Chapter 25: Avigayil and Naval

  • What influence does Shmuel’s death have on the larger context? Does it connect to the previous story or the subsequent story?

רד”ק שמואל א פרק כה פסוק א וימת שמואל – ספר מיתת שמואל כי אפשר שמת שמואל בזה הפרק שנפרד שאול מדוד ונתקיימה נבואת שמואל בחייו כי אף שאול הודה למלוכה לדוד

מלבי”ם שמואל א פרק כה פסוק א   וימת שמואל וכו’ ויקם דוד. כל ימי חיי שמואל לא נגלה הדבר ששמואל משח את דוד כי ירא מלגלות, כמ”ש (למעלה יו, ב) ושמע שאול והרגני, ובמות שמואל נתגלה הדבר, או ע”י שמואל עצמו לפני מותו או ע”י תלמידיו אחרי כן, ולכן הוסיף דוד להתירא משאול, ובעוד עסקו בהספדו של שמואל הלך למדבר פארן:

  • Pasuk 3: Naval is described as Kalibi. What does this mean?  Could Ralbag’s approach fit together with David’s terminology in pasuk 22?

רד”ק שמואל א פרק כה פסוק ג  והוא כלבי – היו”ד ליחס לפי שהיה ממשפחת כלב קראו כן

רלב”ג שמואל א פרק כה פסוק ג   והוא כלבי – ר”ל שלרוב אכזריותו היה תכונתו בתכונת הכלבים ששונאים בני מינם וינבחו להם בבאם אצלם ולא יניחום לאכול מהנמצא בבית ואף על פי שלא יגרע ממאכל’ דבר וזה ממה שיורה כי רוע נבל היה בענין הכילות:

  • Why does David think it justified to kill Naval and what are Avigayil’s arguments against doing so?
  • The midrash cited below thinks that David bears certain similarities to Eisav. Can you detect parallels between Avigayil’s approach to David and Yaakov’s approach to his brother?

בראשית רבה (וילנא) פרשת תולדות פרשה סג סימן ח  אדמוני, אמר רבי אבא בר כהנא כאלו שופך דמים, וכיון שראה שמואל את דוד אדמוני דכתיב (שמואל א טז) וישלח ויביאהו והוא אדמוני נתיירא ואמר אף זה שופך דמים כעשו, אמר לו הקדוש ברוך הוא עם יפה עינים, עשו מדעת עצמו הוא הורג אבל זה מדעת סנהדרין הוא הורג

  • Pasuk 29: Who is the “adam” pursuing David and why is he not referred to by name?

רד”ק שמואל א פרק כה פסוק כט יקם אדם – שאול וקראו אדם ולא מלך דרך בזיון כלומר כי אין לו תקומה לפניך:

Pasuk 37: Why is Naval greatly disturbed when he hears his wife’s report (two possibilities)?

רלב”ג שמואל א פרק כה פסוק לז   וימת לבו בקרבו והוא היה לאבן – אמר זה על צד ההפלגה לרוב הדאגה שהיה דואג על גודל המנחה ולרוב הפחד שהיה לו מדוד:

 All the commentators are bothered by Shual giving Michal to Palti when she is already married to David. How does Abravanel attempt to solve the problem?

אברבנאל שמואל א םרק כה שכאשר ראה שאול שדוד לקח נשים אחרות אביגיל ואחינועם, חשש אולי מיכל בתו תזנה לאחר כי היתה עלמה וחשש אולי לא תשמור הראוי לכבוד אביה וכל שכן בראותה את בעלה דוד מגורש מאת פני אביה ואולי תחשוב שהוא לא ישוב עוד לביתו והוא גם הוא לקח נשים אחרות, הנה כדי לשמרה וכדי שהיא לא תתעצב יותר מדאי או אולי תברח ותלך לבקש את דוד וכדי בזיון וקצף לשאול אביה מפני כל הבחינות האלה נתן שאול את מיכל בתו לפלטי בן ליש לעבדה ולשמרה כאיש לבתו להיותה אתו באמנות וידמה שהיה פלטי אדם זקן והיה נשוי אשה ובנים ונתן שאל מיכל בביתו לשמירה וכבוד לא שתנשא לו חלילה

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s