Sefer Shmuel w/ Rav Blau Chapter 20: David’s Covenant with Yehonatan

  • Pasuk 2: How could Yehonatan claim that Shaul is not a danger to David after his father’s murderous attempts in the previous chapter?

רלב”ג שמואל א פרק כ פסוק ב יתכן שכבר חשב יהונתן שמה שהיה שאול רודף דוד להרגו לא יהיה כי אם בסבת הרוח הרעה שהיתה מבעתת אותו אך בהיות שאול בדעתו השלם לא היתה כונתו להרע לדוד כי כבר נשבע לו באלהים כאמרו חי ה’ אם יומת:

  • Pasuk 15: Yehonatan asks David to promise that he will have mercy on Yehonatan’s family. Why does he do this? Is this perhaps a prophecy or accurate premonition?   See Shmuel Bet Chapter 9.
  • Pasuk 25: Why does Yehonatan not sit next to his father?

רד”ק שמואל א פרק כ פסוק כה ומה שאמר ויקם יהונתן פירושו אחר שישב מצד אביו קם והושיב אבנר מצד אביו כי לא רצה להיות סמוך לאביו שאם יקצוף עליו על דבר דוד לא יהיה סמוך לו להכותו:

  • Pasuk 26: Shaul says that David may have missed the first feast because he was impure. Is this an implied criticism of David?

מלבי”ם שמואל א פרק כ פסוק כו  ולא דבר שאול מאומה. כי אמר בלבו מקרה הוא, ר”ל שראה קרי, עי”כ בלתי טהור הוא, והם אכלו חוליהם בטהרה. והוסיף כי לא טהור, ובשנאתו את דוד אמר, זה בא מסבת שהוא לא טהור ומהרהר ביום ובא לידי טומאה בלילה, כן פי’ מהרי”א:

  • Pasuk 30: Shaul says that Yehonatan’s choice shames both Yehonatan and Yehonatan’s mother.  Why does it shame his mother?

רלב”ג שמואל א פרק כ פסוק ל  בן נעות המרדות – ר”ל מעוותת המוסר כאילו יאמר שלא הוכיחתו אמו בקטנותו ולזה לא קבל מוסר כראוי ויהיה הרצון במרדות מוסר

רד”ק שמואל א פרק כ פסוק ל  לבשתך ולבשת ערות אמך – עתה יאמרו השומעים שאתה אוהב אדם שאני שונא כי אינך בני ויהיה זה בשתך ובוש’ ערות אמך שיאמרו שזנתה:

מלבי”ם שמואל א פרק כ פסוק ל   זכר נא כי הוא לבשתך ולבשת ערות אמך, שתוסר המלוכה מזרעה אל איש נכרי:

  • Pasuk 41: If Yehonatan was going to talk to David in person, why does he need to send a coded signal with the arrows?  Radak makes one suggestion below.  Bazak explains that Yehonatan felt conflicted between his father and his friend and was unsure about whether or not he should talk to David in person.

רד”ק שמואל א פרק כ פסוק לו                                                                                              ועשה זה כדי שיוכל לומר החצי ממך והלאה כי שמא יבא אדם בין כך ולא יוכל להתחבר עם דוד וישמע דוד הסימן וכאשר ראה כי לא בא אדם שם אמר לנער שימהר ויבא העיר כדי שיוכל להתחבר עם דוד ולדבר עמו פנים בפנים:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s