Sefer Shmuel w/ Rav Blau Chapter 14: Shaul’s Oath

  • Pesukim 1-2: What is Shaul doing while Yehonatan takes the initiative?  How does Yehonatan’s interaction with the na’ar (pesukim 6-7) differ from the interaction between Shaul and his na’ar in perek 9?
  • What is the nature of the test Yehonatan sets up to determine whether or not to attack? Is he waiting for a divine sign or relying on human logic?  The Kessef Mishna cited below is trying to determine what is included in the biblical prohibition against divination (Vayikra 19:26).

אברבנאל שמואל א פרק יד   והנה הנסיון הזה אין ספק שלא היה מוכרח מפאת עצמו כי אם מפאת ההשגחה האלקית אם תדבק בהם

כסף משנה הלכות עבודה זרה פרק יא הלכה ד  שהנחש שאסרה תורה הוא התולה את מעשיו בסימן שאין נותנת שיהא גורם תועלת לדבר או נזק כגון פתו נפלה לו מידו או צבי הפסיק לו בדרך…אבל הלוקח סימנים בדבר שהסברא מכרעת שהם מורים תועלת הדבר או נזקו אין זה נחש שכל עסקי העולם כך הוא שהרי האומר אם ירדו גשמים לא אצא ואם לאו אצא אין זה נחש אלא מנהגו של עולם ואליעזר ויהונתן בכיוצא בזה תלו מעשיהם

  • Shaul promises to kill anyone who eats on that day. Can you show that this is a bad idea from pesukim 27, 29-30, and 32?
  •  Who else made a vow that ultimately endangers his child (see sefer Shoftim chapter 11)? What is the difference between Shaul’s reaction to discovering his child’s danger and that shofet’s reaction?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s